Nota edytorska odnośnie drugiego wydania Klanarchii
Wydanie tego podręcznika jest spełnieniem obietnicy i zarazem hołdem złożonym Michałowi “Furiathowi” Markowskiemu, autorowi pierwszej jak i obecnej edycji Klanarchii. Wyrażam nadzieję, że Michał jest zadowolony z efektu końcowego oraz troski jaką włożyłem w oddanie jego śmiałej wizji.
Jako oddany fan pierwszej edycji (która wciąż dumnie pręży się na półce z autografem autora) byłem zachwycony, że słynny Furiath zwrócił się akurat do mnie z propozycją wydania podręcznika nowej Klanarchii. Wtedy nie wiedziałem jeszcze jak tytanicznie trudnym wyzwaniem będzie zakończenie prac bez jego obecności.
Pisząc oraz redagując teksty opierałem się na udostępnionych wydawnictwu ostatecznych w tamtym momencie materiałach i notatkach, przekazanych mi osobiście wskazówkach i doświadczeniach zebranych podczas sesji z autorem. Moim zadaniem było przede wszystkim oddanie wizji oraz ducha systemu. Najważniejsze były tu odczucia graczy i klimat historii jaki miał powstawać w otoczeniu będącym wynikiem mistrzowskiego światotworzenia Michała.
Wiem, że sama mechanika była dla niego rzeczą wtórną, mającą służyć konkretnym celom i że się do niej nie przywiązywał. Wielokrotnie zmieniał ją mocno w wyniku feedbacku z testów lub pod wpływem nagłego natchnienia. Moim zadaniem, jako osoby wywodzącej się z game designu, było wyeliminować błędy oraz niespójności w zasadach, uzupełnić zaledwie zarysowane koncepcje i uprościć liczne zawiłości. Dlatego pierwotny materiał musiał przejść szereg zmian deweloperskich, jak ma to miejsce w przypadku każdej gry.
Wynikiem tego jest podręcznik, który trzymasz w ręku (lub czytasz na ekranie). Możesz być zaskoczony ostatecznym jego kształtem, jeśli miałeś styczność z testowymi wersjami systemu, które Michał upubliczniał. Wielu z Was, w tym miłośników poprzedniej edycji Klanarchii, śledziło prace nad grą a nawet aktywnie udzielało się testach jeszcze zanim wydawnictwo What The Frog przystąpiło do redakcji.
Mogę Cię zapewnić, że każda zmiana względem wersji, którą znasz była czymś uzasadniona i poprzedzona testami oraz konsultacjami z osobami, które miały bardzo głęboki wgląd w proces twórczy autora lub są fanami systemu. Ani moim celem ani celem wydawnictwa nie było przerabianie Klanarchii pod nasze własne zapędy twórcze, lecz przeciwnie – wymagało to dodatkowego wysiłku, aby każdy zapis i pomysł autora traktować jak relikwię egzarchy.
Należy też podkreślić, że pewne istotne zmiany w świecie gry oraz zupełnie nowe podejście do mechaniki są wyłącznymi decyzjami Michała. Niniejszy podręcznik nie jest “remakiem” pierwszej edycji ani “odświeżoną wersją” systemu. To po prostu coś nowego i, aby się nim w pełni cieszyć, trzeba to zaakceptować. Michał w swoim bezpardonowym stylu dokonał rebootu koncepcji.
Dlatego miej na uwadze, że wiele nowości zostało przez niego wprowadzonych i nie jest ingerencją redaktorską (np. Mechaniści zamiast Technoklanów, usunięcie Bezmiaru i interiorów albo pojawienie się technologii żaru). Nieliczne zmiany zostały dokonane, by dostosować system do docelowych odbiorców, uwzględnić nowszy feedback lub podnieść atrakcyjność rozgrywki.
Wielkie podziękowanie składam na ręce Was wszystkich, którzy zaagażowaliście się wraz ze mną w redakcję, udzielając licznych konsultacji i krytycznych uwag, co niejednokrotnie pomagało w podjęciu trudnych, ale koniecznych decyzji. Klanarchia od początku istnienia cieszyła się oddanym fandomem i liczę na to, że dzięki pojawieniu się tej edycji będzie on dalej rósł i że Ty będziesz jego częścią.
Krzysztof Głośnicki
redaktor naczelny